Er zijn heel veel verschillende allergieën in de wereld. De een kan niet tegen noten, de ander niet tegen schelp- en schaaldieren en weer een ander heeft een glutenallergie. Indien je een horecaondernemer bent, is de kans groot dat je iemand in je restaurant hebt zitten die een allergie heeft. Die persoon heeft toch ook het recht op een lekkere maaltijd. Het kan dan ook helpen om een allergenenlijst op te stellen. Hierin staat precies welk gerecht wat omvat. Je kunt dan samen met de klant beslissen wat er wel en niet in het gerecht kan worden verwerkt. Als horeca eigenaar ben je dan ook verplicht om te weten welke allergenen er in je gerechten zitten. Zo kun je je gasten een veilige avond bezorgen. Ook de hygiënische administratie op orde hebben is belangrijk als ondernemer. 

HACCP

De hygiënische administratie op orde hebben is onderdeel van de HACCP. Dit toont aan hoe een bedrijf omgaat met voedselveiligheid. Dit moet niet alleen doorgevoerd worden maar ook geregistreerd. Het helpt dus om hier een software voor aan te schaffen die je inzicht kan bieden. Dit soort software biedt een HACCP plan op maat voor jouw restaurant. Het hanteren van de hygiënische normen is hiermee geen probleem meer. 

Je restaurant op orde hebben

Naast de hygiënische administratie op orde hebben, is het bijhouden van een allergenenlijst dus essentieel. Dit soort taken kunnen worden uitbesteed aan een externe partij, of je kunt iemand binnen je eigen bedrijf hierop zetten. Het is in ieder geval belangrijk dat het gebeurt aangezien het wettelijk verplicht is. Niet alleen biedt dit je inzicht in je gerechten, maar bezorgt het de gasten een onbezorgde, veilige avond. Je kunt dit handmatig opstellen, maar ook via een software integreren in jouw bedrijf.